سم آکورد چیست؟ + آموزش استفاده

سم آکورد چیست؟ + آموزش استفاده


سالن‌های پرورش قارچ همیشه در معرض عوامل بیماری‌زا و آلوده‌کننده محیط قرار دارند. در این زمینه اگر تمهیدات لازم از قبل صورت نگیرد، ممکن است باعث کاهش راندمان تولید و یا حتی از بین رفتن کل محصول
شود. سم آکورد از جمله سم‌های کاربردی و بسیار ضروری در زمان پرورش قارچ می‌باشد.

ما در این بخش به معرفی کامل و بررسی سم آکورد و همچنین نحوه خرید سم آکورد خواهیم پرداخت.چنانچه علاقمند هستید راجع به این سم و کاربردهای آن بیشتر بدانید با مجموعه تخصصی قارچ سارا همراه باشید. برای اطلاعات بیشتر و خرید مستقیم از ما با شماره‌ زیر در تماس باشید.

02191308289

 

 سم آکورد چیست؟

سم آکورد یکی از سم‌هایی است که برای از بین بردن عوامل بیماری‌زا در محیط پرورش قارچ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سم باعث نابودی اسپورهای دو قارچ بیماری‌زا به نام‌های مایکوگون و ورتیسیلیوم می‌شود. جالب است بدانید که عدم اقدام موثر و به موقع برای مبارزه با این دو قارچ ممکن است به از دست رفتن کل ظرفیت تولید شما منجر شود.

 

سم آکورد چیست؟

سم آکورد

معرفی قارچ‌کش آکورد

قارچ کش‌های مختلف در کنترل اکثر بیماری‌های عمده در محصولات زراعی موفق عمل کرده‌اند و به همین دلیل بطور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سموم بیماری‌های لکه‌ای برگ ، کپک کاهک ، بیماری‌های برنج ، پوسیدگی میوه‌ها ، بیماری‌های منتقله از طریق دانه‌های غلات ، کپک پودری ، بیماری‌های ساقه غلات ، زنگ‌زدگی و بسیاری از بیماری‌های دیگر را درمان کرده و محصولات کشاورزی را از آسیب حفظ می‌کنند.

سم قارچ‌کش آکورد با دارا بودن ماده موثره پروکلراز منگنز کلراید یک قارچ‌کش تماسی بشمار می‌آید که کاربرد گسترده‌ای در کشاورزی دارد.

سم قارچ کش آکورد به تأییدیه سازمان حفظ نباتات ایران برای کنترل و درمان بیماری‌های پوسیدگی خشک(ورتیسلیوم)در قارچ خوراکی و حباب تر( مایکوگون)رسیده است. در ادامه با قارچ ورتیسیلیوم و مایکوگون بیشتر آشنا خواهیم شد.پس با قارچ سارا همچنان همراه باشید‍!

 

قارچ ورتیسیلیوم

 بیماری که توسط قارچ ورتیسیلیوم شکل می‌گیرد، حباب خشک نام دارد. عامل بیماری این قارچ، در خاک پوششی به چشم می‌خورد. این بیماری توسط عوامل کاری و یا تجهیزات مورد استفاده در سالن پرورش قارچ می‌تواند به آنجا انتقال پیدا کند. علائم بیماری ایجاد شده توسط این قارچ به این شکل بوده، که قارچ های دکمه‌ای در مرحله ته سنجاقی دارای ساقه‌ای کلفت‌تر از کلاهک هستند. معمولاً قارچ‌های آلوده شده، به رنگ سبز درآمده و در اثر آلودگی‌های شدید کلاهک قارچ ترک برمی‌دارد.

 

قارچ ورتیسیلیوم چیست؟

بیماری حباب خشک

 

قارچ مایکوگون

در مراحل ابتدایی، این بیماری به شکل یک توده سفید و کرکی روی قارچ ظاهر می‌شود. با گسترش قارچ، رنگ آن به قهوه‌ای تغییر پیدا کرده و شروع به تخریب می‌کند. این پوسیدگی، به دلیل حاوی آب بودن خود، به آن حباب تر می‌نامند. همچنین، قطرات به رنگ کهربایی به ویژه در بالای سطح قارچ قابل مشاهده هستند، که نشان از شروع پوسیدگی و وجود بوی نامطبوع دارند. اگر قارچ بیمار روی بستر باقی بماند، به تدریج به منبع گسترش بیماری تبدیل خواهد شد.

شدت این بیماری به زمان وقوع، شرایط محیطی و مدیریت تولید بستگی دارد. معمولاً مایکوگون در خاک زندگی می‌کند و از آنجا به مزرعه وارد می‌شود.

 

قارچ مایکوگون چیست؟

حباب تر

 

لازمه بدانید که : اسپورهای این دو قارچ از طریق خاک پوششی وارد سالن خواهند شد. خاک پوششی در حالت کلی ترکیبی از خاک‌های محلی و پیت‌ماس می‌باشد و اسپورها از طریق پیت ماس وارد خاک پوششی می‌شوند. بطور خلاصه می‌توان گفت پیت ماس ماده آلی بوده که از تجزیه بقایای یک خزه بنام اسفاگنیوم به دست می‌آید. بنابراین بهترین راه مبارزه با بیماری‌های حباب تر و حباب خشک استفاده از سم آکورد برای ضدعفونی خاک پوششی می‌باشد.

روش استفاده از سم آکورد برای ضد عفونی خاک پوششی

مورد بعدی که باید به آن توجه داشته باشید، نحوه استفاده از سم آکورد برای مبارزه با بیماری مایکگون و ورتیسیلیوم خواهد بود. در این زمینه باید موارد زیر را در نظر داشته باشید.

  • از سم آکورد تنها برای ضدعفونی خاک پوششی استفاده می‌کنند. چرا که عامل بیماری در آنجا وجود دارد.
  • این سم بصورت محلول در آب بوده و در روزهای 6 و 7 بعد از خاکدهی باید مورد استفاده قرار گیرد.
  • میزان مصرف آن برای هر مترمربع مقدار 1 تا 2 لیتر می‌باشد.
  • نحوه استفاده از این سم به شکل آبیاری خاک پوششی با محلول این سم می‌باشد.
  • در زمان برداشت و یا زمانی که قارچ روی بستر است، نباید از این سم و هیچ سم دیگری برای ضدعفونی استفاده کرد.

سم آکورد برای چه سالن هایی توصیه می‌شود؟

یکی از موارد حیاتی در استفاده از سم آکورد، تعیین انطباق مناسب سالن‌های پرورش قارچ می‌باشد. در ادامه سالن‌هایی که ضروریست این سم در آنها استفاده شود را با هم مرور می‌کنیم.

 

سم-آکورد-برای-چه-سالن‌هایی-استفاده-می‌شود؟

استفاده از سم آکورد در سالن‌ها

 

1- بیماری‌های حبابی و خشک:

استفاده از سم آکورد برای سالن‌های پرورش قارچی که در دوره‌های پرورش قبل با مشکلات بیماری حبابی یا خشک روبه‌رو شده‌اند، امری ضروری خواهد بود. این اقدام به تثبیت و بهبود سلامت قارچ‌ها کمک خواهد کرد.

2- سالن‌های صنعتی با افراد متنقل:

در سالن‌های پرورش قارچ که از نیروی کار روزمزد بهره می‌برند یا جایی که افراد به صورت فراوان به سالن‌های دیگر نیز مراجعه می‌کنند، استفاده از سم آکورد ضروری خواهد بود. این اقدام به جلوگیری از انتقال بیماری‌ها توسط افراد کمک می‌کند.

3- سالن‌های در  معرض محیط آلوده:

استفاده از سم آکورد برای سالن‌هایی که در محیط‌های آلوده‌اند، ضروری است. این اقدام به کاهش احتمال ورود اسپورهای بیماری‌زا به سالن قارچ کمک می‌کند، که ممکن است از طریق حشرات یا باد به داخل سالن حمل شوند.

 

چه زمانی استفاده از سم آکورد تأثیری بر کنترل عامل بیماری ندارد؟

احتمالاً، برخی افراد قبلاً برای ضدعفونی سالن پرورش قارچ خود از سم آکورد استفاده کرده باشند و نتیجه ای نگرفته باشند. این مورد هم دلایلی دارد که در این بخش به آنها اشاره خواهیم کرد.

1- ترکیب نادرست سم آکورد با آب

اولین علت می‌تواند ترکیب کم یا زیاد این سم با آب باشد که باید به آن دقت شود. همانطور که در بالا هم به آن اشاره کردیم، بهترین ترکیب این است که کمی از یک گرم کمتر سم را با 1 لیتر آب حل کنید. این میزان از ترکیب، بیشترین اثرگذاری را خواهد داشت.

2-  استفاده از سم با تاریخ مصرف گذشته

مورد بعدی که در مورد آن بطور خلاصه صحبت کردیم این است که این سم که تاریخ مصرف آن گذشته باشد، بی‌اثر خواهد بود. بنابراین اگر در انبار خود این محصول را دارید ولی تاریخ مصرف آن گذشته است، آن را دور بریزید.  در هنگام خرید سم آکورد به تاریخ انقضای آن دقت نمایید.

راهنمای خرید سم آکورد

مطالبی که در بالا درباره بیماری‌های حباب تر و حباب خشک ارائه شد، به شما کمک می‌کند تا بدانید که نیاز به خرید سم آکورد دارید یا نه؟ برای خرید سم آکورد باید این نکته را هم در نظر داشته باشید که این سم وارداتی بوده و تولید آن در کشور سنگاپور صورت می‌گیرد. این سم در بسته‌بندی‌های نیم کیلویی در سم فروشی‌ها موجود می‌باشد و شما می‌توانید آن را تهیه نمایید.

نکته دیگری که باید به آن توجه قبل از خرید سم آکورد توجه داشته باشید، اینکه این سم دارای تاریخ مصرف می‌باشد.

بنابراین به تاریخ انقضای در روی آن توجه داشته باشید. چرا که با اتمام تاریخ انقضای آن دیگر اثری نخواهد داشت.

حجم: نیم کیلو

نوع ترکیب: پودر

نوع سم: قارچ‌کش مخصوص از بین‌بردن مایکاگون و ورتیسیلیوم

محصول کشور: سنگاپور

 

راهنمای خرید سم آکورد

خرید سم آکورد

سخن پایانی:

در نهایت، می‌توان نتیجه گرفت که سم آکورد به عنوان یک قارچ‌کش مؤثر در مقابله با بیماری‌های حباب تر و حباب خشک در سالن‌های پرورش قارچ استفاده می‌شود. استفاده از این سم در صورتیکه سالن پرورش قارچ در دوره‌های قبل به این بیماری‌ها دچار شده باشد، یا سالن‌های پر رفت و آمد به شدت توصیه می‌کنیم. عدم کنترل مناسب این عوامل می‌تواند منجر به آسیب‌های جدی شود.

مجموعه قارچ سارا امیدوار است که اطلاعات ارائه شده در این بخش برای شما مفید واقع شده باشد. برای اطلاعات بیشتر شما می‌توانید به صفحه اینستاگرام قارچ سارا سر بزنید و یا از طریق شماره زیر از کارشناسان ما مشاوره رایگان دریافت نمایید.

02191308289

 

 

برای مشاهده محصولات و دیدن کردن از فروشگاه، روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت مشاوره رایگان خرید لوازم پرورش قارچ

محصولات فروشگاه ما

جدیدترین مطالب آموزشی ما
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
Telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش پرورش قارچ در منزل
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟